Tre barn står tillsammans utomhus, vända mot ett grönt träd och tittar bort.

INTRODUKTION
LÄTTLÄST

Porr finns i våra barns mobiler
bara några klick bort.

Många barn i lågstadiet

har redan sett porr.

Det är lika lätt att hitta porr

som att hitta till barnkanalen.

Barn kan bli skrämda av att se porr, 

eller tro att våld är okej

och att samtycke inte behövs.

Därför måste vi vuxna se till

att inget barn lämnas ensam

med sina känslor eller tankar.

På den här sidan kan du läsa mer

om hur du som vuxen kan ta ansvar.

Texten är på lättläst svenska.

VILKA
ÄR VI?

Vi är en ideell förening.

Det betyder att vi inte tjänar pengar

på det vi gör.



Vi arbetar för barns rättigheter

och har ingen koppling

till något parti eller religion.



Det kallas att vara

politiskt och religiöst obundna.


Vi försöker alltid

att påverka och utbilda alla politiker

så att de ska förstå

varför det är så viktigt

att vuxna pratar om porr

med barn och ungdomar.



Vi finns också

för att stötta och utbilda föräldrar.

VARFÖR
FINNS VI?

Barn har alltid varit nyfikna

på kroppen & sexualitet.



Men idag finns porrfilmer

bara några klick bort

i telefoner, surfplattor och datorer.



Vuxna som arbetar
med barn och unga

berättar att många redan har sett porr
när de går på lågstadiet.



Barn kan bli skrämda av att se porr.

De kan också ha svårt att förstå

att våldet och kränkningarna

som ofta visas i porrfilm,

inte är okej.



Även om barn inte söker efter porr

kan de råka få upp porr i sina flöden

eller genom att kompisar visar dem.



Eftersom internet och sociala medier

är en stor del av många barns liv

måste vi vuxna ta ansvar.



Det gör du genom att prata om porr

med ditt barn.

VARFÖR
BEHÖVS VI?

På internet

finns flera miljoner porrfilmer

som både vuxna och barn

kan hitta lätt.
 


Det är lika lätt

att hitta porr på internet

som att hitta till Barnkanalen.

Klicka här för att läsa mer
om hur porr ser ut idag

och hur det påverkar barn.

VÄLJ ÅLDERS-KATEGORI NEDAN

Pojke som ritar en blå och gul stjärna med stora kritor på marken.
Flicka med blåa jeans som bär på en skateboard under armen.
Person som hoppar i en basketkorg och gör en layup.